ПОЕМА ЦИГАНСКЕ СИГИРИЈЕ
Карлосу Морли Викуњи
ПЕЈЗАЖ
Поље
маслина
шири се и скупља
као лепеза.
На маслињак
пада небо
и тамна киша
хладних звезда.
Трепери шевар у полутами
на обали реке.
Мрешка се сиви ваздух.
Маслине
натоварене
крицима.
Јато
ухваћених птица
што у сенци маше
дугим реповима.
ГИТАРА
Отпочиње
плач гитаре.
Ломи се кристал
праскозорја.
Отпочиње
плач гитаре.
Узалудно
је
ућуткивати.
Немогуће
је
ућуткати.
Плаче
једнолично
као
што плаче вода,
као
што плаче ветар
преко
завејаних гора.
Немогуће
је
ућуткати.
Плаче
због ствари
далеких.
Због
песка врелог југа
што
тражи беле камелије.
Због
стреле без циља,
сутона
без освита
и
прве птице угинуле
на
грани.
Ох, гитаро,
са
пет мачева
срце
прободено!
ЈАУК
Елипса јаука
одјекује са
брда
на брдо.
Од оних
маслина
винуће се црна
дуга
кроз плаветну
ноћ.
Јао!
Као
гудало виоле
јаук
је загудио
по
дугим жицама ветра.
Јао!
(Из пећина провирују
људи с
петролејкама.)
Јао!
МУК
Ослушни,
сине мој, овај мук.
Тај
мук је као валова хук,
мук
у
ком се одјеци ломе о долине
и у
ком су чела
земљи
погнута.
ПРОЛАЗАК СИГИРИЈЕ
Кроз лептире црне
ходи тамна
девојка
овијена змијом
беле измаглице.
Земља светлости,
небо земљано.
Иде везана дрхтајем
ритма што никада не
стиже;
од сребра јој
срце
И нож у десној руци.
Куда идеш, сигирија,
тим безглавим ритмом?
Која ће
извидати луна
бол твој од
креча и олеандра?
Земља
светлости,
небо земљано.
НАКОН ПРОЛАСКА
Деца зуре
у далеку
тачку.
Кандила трну.
Пар слепих
девојчица
запиткује
месец
док ваздухом
успињу се
спирале плача.
Планине зуре
у далеку тачку.
И ПОСЛЕ
Лавиринти
које ствара
време
нестају.
(Остаје само пустиња.)
Срце,
извор жудње,
нестаје.
(Остаје само пустиња.)
Илузија свитања
и пољупци
нестају.
Остаје само пустиња.
Заталасана
пустиња.
КОМЕНТАРИ СТИХОВА
ПОЕМА ЦИГАНСКЕ СИГИРИЈЕ
Циганска сигирија је настраственији и
најчистије цигански облик канте хонда. Поема
Сигирија описује „крик сигирије"
и дуенде, његову дубоку, тајанствену инспирацију. Појављују се несвесни
садржаји у лику архетипа аниме.
ПЕЈЗАЖ
9. Треперење и полутама чести су Лоркини мотиви. Трепери
шевар (Пејзаж), ритам {Сигирија), улица и фењер (Изненађење), прозори
(Ноћ), сукња (Петенерина смрш). Треперење слика стања унутрашње напетости, немира,
страсти, узбуђења, ужаса. Полутама се
појављује и у ликовима зоре, свитања, сенке, сутона и симболише осећајност,
деликатност и крхкост, неодређеност, танану најаву и слутњу, простор између
сна и јаве, уопште преплављеност свести несвесним са-држајима. Са друге стране, полутама је и типичан амбијент лунарних митологија. Ова песма је један колико
реалистични толико и експресионистички пејзаж, увод у атмосферу, танана и прикривена најава мрачних тема које ће
да избаци дуенде.
ГИТАРА*
*. Сигирија отпочиње гитаром. Тек
потом иде певање.
4. Гитара
се јавља у праскозорје (Зора) и ноћу (Пут, Игра), она изражава тамну страну личности, унутрашње, нагонско, лунарно.
13-14. Сличан мотив се појављује касније и у Лепојка
и ветар: „глатки гонг снега".
20. О вишезначној
симболици беле боје види нап. Пећина:16 и Ампаро.16.
21. О мотиву стреле
види белешку Зора (Саета): 10-11 и
белешку Пут:6.
ЈАУК
5-6. Најава дуендеа. Мотив црне и плаве боје види у белешци Пећина:16.
7. Јаук, крик сигирије, овде је дат и као музички мотив.
Али он је истовремено
и „обезглављени дионизијски крик Силверијеве сигирије... крик мртвих генерација,
болна еле-гија
прохујалих векова, патетично подсећање на љубав под другим лунама и другим
ветровима". Овакав двострук мотив јаука појављује се и у песмама Јао!,
Солеа и Варијација.
12-13. Цигани који живе у пећинама. Види белешку Пећина:*. Песме Јаук и Пећина
чине једну мотивску целину.
МУК*
*. Ова песма слика тренутак након страшног крика сигирије из Јаука, тренутак
у коме се певач одмара скупљајући потрошену енергију, тренутак тишине испуњен
одјецима, вибрацијом коју је у души изазвао дуенде. „Циганска сигирија отпочиње
страшним јауком. Јауком који располућује крајолик на две једнаке полулопте; после, глас се
задржава да би уступио место импресивној и
одмереној тишини", каже Лорка. Јаук
и Мук заједно сликају појаву црних звукова.
6. Ка
несвесном. Ја је окренуто ка Јаству, ка несвесним садржајима.
ПРОЛАЗАК СИГИРИЈЕ*
*. Истовремено и „плесни корак"
(еl раsо) сигирије.
1. Црне лептире,
архетипске представе, инспирацију из подсвести, донео је дуенде.
2. Циганка или маварка.
Персонификоване су и солеа (Солеа)
и петенера (Игра).
8. Ритам сигирије је неправилан, разбијен, за разлику од
солее.
9-10. Убиство
из страсти је честа тема сигирије. Демофило је забележио следећу
сигирију: „Иди жено / ако бог да / од ножа којим претиш мени / ти да умреш
прва".Уп. Разговор с Амаргом: „Ножеви од злата иду само у срце.
Сребрни прережу
гркљан као влат траве". Сребро код Лорке означава смрт {Романса месечарка: „зелене
пути, зелене косе / са очима од хладног
сребра") али и одсјај као сликарски елемент.
12. Безглаво, без контроле свести, препуштање
инспирацији, нагонском, дуендеу.
13. Месец је симбол
ирационалног.
14. Појављивање
несвесних садржаја прати емоционално проживљавање.
16. Персонификација сигирије личи на
архетипску представу аниме. Она је
„црна", „безглава", окрутна (срце од сребра), застрашујућа
(„са ножем у руци"), непредвидива (стих 11).
Овде се анима појављује као застрашујућа сила, али то није њен једини
лик, она може бити и привлачна. Види напомену
у Варијација:16.
НАКОН ПРОЛАСКА
4-5. Месец симболише женски принцип, несвесно. Девојчице су „слепе"
на сунцу, али виде при месецу, по ноћи, окренуте су ка спознаји
ирационалног и несвесног. Ради се о типичним симболима лунарне митологије али и о
једном од ликова аниме.
И ПОСЛЕ
1. Још неолитски митови говоре о лавиринту као путу у подземни свет, у утробу Мајке-Земље.
Хероји лунарних митова спашавају месец,
оличен у девици, из таме подземног света
(уп. митове о Тезеју, Хермесу и Персефони, Св. Ђорђу). Али лавиринт је и симбол
несвесног, које не зна ни за време ни
за простор. Крик сигирије стигао је из дубоких слојева колективног
несвесног.
16. После проласка урагана дуендеа, у души
остаје пустош, празан простор, али она је усталасана
као што је то и тишина (уп. Мук:2).
Алузија на екстатички доживљај. Пустиња је и симбол силаска у
несвесно. Када процес индивидуације захтева
уплив несвесног, анима се са својом дивљом снагом буди. Свако ко је
прати „долази у пустињу, у дивљину далеко од
људи - слику духовне и моралне изолације. Али ту леже кључеви раја"1, другим речима, процес
индиви-дуације је покренут.
1) Тhе со11есted wтоогкз оf С. G. Jung, vol. 9, рагt1, Аrchetypes
of the collection unconscionus, стр. 35.
= извор: Федерико Гарсија Лорка ПОЕМА О КАНТЕ ХОНДУ, - Центар за културу: Едиција БРАНИЧЕВО, Пожаревац, 2011, 124. стр , 21
цм. Библиотека Aмблем тајног писма света, књ. 6. Преперв, предговор и коментари Роман Балвановић. уредник Александар Лукић, стр. 45 - 49, 94-96
Нема коментара:
Постави коментар